شماره تماس جهت خرید تخم مرغ

فواید تخم مرغ

فواید تخم مرغ

ویتامین ها و مواد مغذی موجود در تخم مرغ و مزایای آنها:

A : مناسب برای پوست و رشد و از پیشرفت برخی سرطان ها جلوگیری کرده و باعث کندی روند پیری می شود.

D: با تولید کلسیم مقاومت استخوان ها را افزایش می دهد و در سالم نگه داشتن استخوان ها و دندان ها موثر است.

E: از سلول ها در برابر فرآیند اکسایش جلوگیری می­کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و سلول ها را در برابر برخی سرطان ها محافظت می کند.

B1: باعث آزاد شدن انرژی موجود در کربوهیدرات ها می­شود.

B2 : انرژی موجود در چربی ها و پروتئن ها را آزاد می­کند.

B6: سوخت و ساز پروتئین را در بدن بهبود می­بخشد.

B12: در ساختار بافت های عصبی و سلول های خونی نقش مهمی دارد و  در جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی مفید است.

مواد معدنی:

آهن: در ساخت گلوبول های قرمز خون بسیار موثر است  و در حمل اکسیژن به سلول ها و حفظ سلامت خون مفید است.

زرده تخم مرغ یکی از منابع خوب آهن است ولی آهن آن در مقایسه با آهن Haem موجود در گوشت، از قابلیت جذب کمتری برخوردار است. وجود زرده تخم مرغ در برنامه غذایی کودکان، بخشی از آهن مورد نیاز آنها را تأمین می کند.

روی: به تعادل آنزیم ها کمک کرده و فرآیند بلوغ را تشریع می بخشد و در حفظ سیستم ایمنی بدن موثر است. که روی فقط در زرده تخم مرغ  موجود است.

کلسیم: مهمترین ماده معدنی در تقویت استخوان و دندان

62 میلی گرم کلسیم در تخم مرغ وجود دارد که عمدتاً در زرده آن موجود است.

ید:ترشح هورمون ها تیروئید را کنترل می­کند.

سلنیوم: مانند ویتامین E از سلول ها در برابر فرآیند اکسایش محافظت می­کند.

کولین: کولین یکی از ویتامین های مهم موجود در تخم مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، مصرف نکردن منابع آن در گروه های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد.

طی سال ها به دلیل محدودیت هایی که در مصرف تخم مرغ ناشی از سوء ذهنیت در مورد کلسترول آن پیش آمد، کمبود کولین نیز در جوامع خودنمایی کرد زیرا تخم مرغ غنی از کولین است و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد.

تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که به خصوص باید زنان باردار و شیرده بیشتر مصرف کنند. کولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده ای به نام لسیتین است. 2 عدد تخم مرغ با تامین حداقل 052میلی گرم کولین حدود 05درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تامین می کند.

کولین در رشد مغزی و عملکرد حافظه موثر است و در به هم پیوستگی ساختمان غشای سلول ها نقش دارد.منبع مهم تامین گروه های متیل است.برای انتقال پیام های سلولی، انتقال پیام های عصبی، حمل و نقل چربی ها در بدن نقش دارد. برای متابولیسم در بدن حیاتی است.

فولات : در تولید و نگهداری سلول های جدید به ویژه گلبول های قرمز خون مفید است.

لوتئین و زیاکسانتین: در حفظ بینائی و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مفید است و چشم ها را در برابر اشعه مضر یو وی (UV) آفتاب محافظت می کند.

چند نمونه دیگر از مزایای تخم مرغ:

1-    بهبودی تمرکز حواس

2-    مزه خوب

3-    رسیدن به وزن مطلوب 

4-    رشد مغز

5-    محافظت از بینائی

6-    ایجاد انرژی

7-    حاوی مولتی ویتامین

بهبودی تمرکز حواس

تخم مرغ حاوی مواد مغذی بسیاری است و در بهبود توانائی یادگیری کودک موثر می باشد. تحقیقات نشان داده است که یک صبحانه خوب اگر شامل تخم مرغ نیز باشد ، می تواند باعث افزایش توانائی های کودک در زمینه های تمرکز حواس ، مهارت های ریاضی،  خواندن ، بهبود خلق و خو ، حضور ذهن و بهتر شدن  نمرات آزمون ها شود . تقریبا” همه مواد مغذی مورد نیاز بدن شما در یک تخم مرغ وجود دارد . به علاوه ، یک تخم مرغ بزرگ فقط دارای 5 گرم چربی و 70 کالری می باشد.

مزه خوب

مزه خوب تخم مرغ یکی  از مزایای آن است و نحوه پخت آن نیز متنوع است و می توان به دلخواه آن را به روش های مختلف تهیه کرد.

رسیدن به وزن مطلوب

پروتئین موجود در تخم مرغ ،  جذب کالری را در بدن کنترل کرده و باعث کاهش وزن می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که یک صبحانه حاوی تخم مرغ باعث می شود که فرد کمتر احساس گرسنگی کند. اگر می خواهید وزن خود را کنترل کنید ، غذاهائی را انتخاب کنید که بیشترین مواد مغذی وکمترین کالری را دارا هستند. یک تخم مرغ بزرگ حاوی 14 ماده مغذی می باشد و تنها 70 کالری دارد.

رشد مغزی

تخم مرغ به مغز نیرو می دهد . کولین  ، ماده ای که در زرده تخم مرغ یافت  می شود ، باعث تحریک رشد مغزی وبهبود عملکرد مغز می شود. کولین ، ماده مغذی مورد نیاز بدن تشخیص داده شده است و از آنجا که برای سلامتی مفید است و بدن ما به اندازه کافی آن را تولید نمی کند ، این ماده همیشه باید در رژیم غذائی ما وجود داشته باشد. مصرف دوعدد تخم مرغ بزرگ ، قادر است مقدار کولین مورد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تامین کند.

محافظت از بینائی

تخم مرغ در سالم نگه داشتن چشم های شما مفید است. لوتئین و زیاکسانتین ، آنتی اکسیدان های موجود در زرده تخم مرغ هستند و چشم ها را در برابر خطرات تابش اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می کنند. تحقیقات نشان داده است که این آنتی اکسیدان ها در کاهش خطر از بین رفتن  دید چشم که در اثر کهولت سن بوجود می آید و دلیل عمده نابینائی در افراد بالای 65 سال است و همچنین در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید  بسیار موثر هستند. خطر ابتلا به آب مروارید ، در افرادی که هر روز تخم مرغ مصرف می کنند کمتر از افرادی است که تخم مرغ استفاده نمی کنند .

ایجاد انرژی

گنجاندن تخم مرغ در وعده های غذائی ، به حفظ انرژی ، فرو نشاندن گرسنگی و ولع مصرف غذا در افراد کمک می کند. پروتئین موجود در تخم مرغ ، مقدار انرژی (کالری) جذب شونده توسط بدن را کنترل می کند.

یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی 6 گرم پروتئین با بالاترین کیفیت نسبت به هر ماده غذائی دیگر می باشد. پروتئین هم در زرده و هم در سفیده موجود است که  بیش از نیم آن در سفیده و بقیه در زرده می باشد. اگر می خواهید از کل انرژی نهفته در تخم مرغ  بهره ببرید ، آن را به طور کامل میل کنید.

تخم مرغ جزو آن دسته خوراک هائی است که پروتئین کامل محسوب می شوند. پروتئین کامل حاوی 9 اسید امینه ضروری است که بدن شما به طور طبیعی قادر به تولید آنها نیست. اسید امینه ها به شکل گیری پروتئین کمک می کنند و برای سلامتی بدن حیاتی هستند.

علاوه بر حفظ انرژی بدن شما، پروتئین در ساخت و ترمیم بافت ها نیز ضروری است و باعث می شود بدن شما قوی و سالم بماند. ماهیچه ها ، اندام ها ، پوست ، مو ، آنزیم ها و هورمون ها ، همه از پروتئین ساخته شده اند. پروتئین در مقابله با عفونت ها مفید است و سطح مایعات بدن را کنترل می کند و در حفظ متابولیسم سالم بدن موثر می باشد.

مولتی ویتامین

با دارا بودن 70 کالری و 14 ماده مغذی ضروری مورد نیاز بدن شما ، تخم مرغ یک غذای مغذی به شمار می رود. مصرف یک عدد تخم مرغ با مصرف یک مولتی ویتامین برابری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *